یزدفردا: علیرضا رئیسی روز یکشنبه در نشست خبری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در قالب پویش نه به تصادف یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین شده است که در گام اول و ایام نوروز امسال بر موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای متمرکز خواهیم شد.

به گزارش یزدفردا: وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار مرگ بر اثر حوادث جاده‌ای رخ می‌دهد که می‌توان ۱۰ هزار مورد آن را با پیوستن به این پویش کاهش داد، تصریح کرد: ۵۲ درصد از عوامل موثر بر تصادفات مربوط به خطای انسانی بوده و حدود ۴۸ درصد آن مرتبط با عوامل جاده‌ای و خودروهای ناایمن است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای، وجود قوانین بازدارنده است، تصریح کرد: قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست حال آنکه قوانین، می‌توانند رفتارساز باشند و اجرای صحیح و اعمال قوانین سخت‌گیرانه می‌تواند تا ۲۰ درصد از این آمارها را کاهش دهد.

به گفته وی، تاکنون قوانین رانندگی و میزان جریمه ها در کشور بازدارنده نبوده و روزانه شاهد مرگ و میر رانندگان و به خصوص سرنشینان آن ها هستیم بطوریکه هر فوتی تصادفی برای کشور بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیسی افزود: زمانی که تصادف رخ می دهد آمار مرگ و میر سرنشینان نسبت به رانندگان بیشتر است لذا ضروریست همانطور که استفاده از کمربند ایمنی برای راننده اجباری و به یک عادت تبدیل شده، اما سرنشینان عقب اغلب کمربند ایمنی نمی‌بندند. بنابراین، پیشگیری باید با هدف جلوگیری از وقوع تصادف انجام شود.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، آسیب مغزی است و پس از آن شکستگی‌های متعدد، که این دو مورد بیش از ۹۰ درصد فوتی‌ها را شامل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد قربانیان موتورسواران هستند که به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. از ۱۳ میلیون موتورسیکلت در کشور، حدود ۱۲ میلیون فرسوده و فاقد هرگونه ایمنی هستند.

 رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور، معاینه فنی خودروها است، تاکید کرد: بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد معاینه فنی هستند اما همچنان در حال تردد بوده ، که نشان‌دهنده‌ نبود نظارت کافی است.

وی اظهار داشت: از دیگر عوامل مؤثر در تصادفات می‌توان به خواب‌آلودگی هنگام رانندگی، استفاده از تلفن همراه و بی‌توجهی به قوانین اشاره کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فرهنگ‌سازی تنها به معنای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیست، بلکه مجموعه‌ای از اطلاعات، رفتارها، قوانین و مقررات است که باید منجر به اصلاح رفتارها در راستای یک هدف مشخص شود.

رئیسی ادامه داد: تفاوت این پویش با سایر پویش‌ها در آن است که از بالاترین سطوح، از رئیس‌جمهور گرفته تا استانداران و فرمانداران، همگی درگیر این موضوع شده‌اند و همه‌مسئولان پای کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: این همگرایی باعث شده که وزارت بهداشت نیز مصمم باشد تا این فرایند ادامه یابد و تیم اجرایی از هم نپاشد.

به گفته رییسی، چهار ضلع اصلی در این زمینه شامل جاده، خودرو، انسان و قانون است. در سطح جهانی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر جاده، بین ۳ تا ۷.۵ دوربین کنترل سرعت وجود دارد، درحالی‌که این میزان در ایران کمتر است یا این دوربین‌ها نیز از کار افتاده‌ هستند.

وی اظهار داشت: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها بر عهده‌ مسئولان ذیربط بوده و لازم است خودروسازان نیز در راستای ارتقای ایمنی خودروها گام بردارند و امید است در پایان این برنامه‌ سه‌ساله ، شاهد کاهش چشمگیر آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا